Een geslaagde ERP-training

Woensdag 9 mei organiseerde Studievereniging PM in samenwerking met Studievereniging Check een ERP-training. Tijdens dit evenement werd de gelegenheid geboden aan studenten om in aanraking te komen met het bedrijf Brightcape en process mining software van Celonis. Bij process mining wordt er gekeken naar de mate waarin de realiteit overeenkomt met de theoretische processen. Vaak blijkt dat een feitelijke gebeurtenis afwijkt van de theorie. Aan de hand van big data kunnen processen in bedrijven op deze manier worden geanalyseerd en gevisualiseerd.

De training werd gegeven door Robbert Rutten, die eerder actief lid is geweest van Studievereniging PM en op dit moment werkzaam is bij Brightcape. Brightcape is een jong bedrijf met 40 à 50 werknemers dat is opgericht in 2014. Brightcape heeft het doel om concurrentievoordelen te creëren voor klanten door het ontwikkelen van intelligente oplossingen. Dit wordt gedaan met geavanceerde analyses, zodat data inzichtelijk en bruikbaar is. De uitkomsten kunnen dan bijvoorbeeld worden gebruikt voor de optimalisering van dienstverlening.

De middag begon in het warme Groningen rond 14:00 in De Drie Gezusters met een drankje en een uitgebreide introductie over het bedrijf Brightcape. Daarna werd er uitgelegd wat ERP-systemen zijn en de redenen waarom het nuttig is voor bedrijven om hierin te investeren. Voordelen van ERP systemen zijn namelijk dat er een central database is, die zorgt voor meer efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen, aangezien data redundantie vermeden kan worden en metadata (loggegevens) opgeslagen kunnen worden. Echter kleven er ook enkele nadelen aan een ERP systeem, namelijk dat er sprake is van een complexe opbouw, inclusief tabelrelaties, het ERP systeem moet eigenlijk naadloos aansluiten op de onderneming en dit is vaak lastig. Daarbij komt ook dat een ERP systeem niet ontworpen is voor reporting. Het ERP systeem is wel een grote verbetering van een MRP systeem.

Na de uitleg werden er teams geformeerd van ongeveer vier studenten, zodat zij zelf konden gaan stoeien met een demo case over een Purchase to Pay proces. Zij konden hierbij zwaktes binnen het proces, bottlenecks en problemen met leveranciers, prijzen, kortingen en compliance vinden. Robbert Rutten had voor de case twaalf vragen die de studenten mochten gaan proberen te beantwoorden met behulp van het process mining systeem. Nadat alle vragen waren beantwoord en er bekend was gemaakt dat drie van de zes teams de eerste plek deelden, werd de middag afgesloten met een gezellige borrel op het terras.

De aanwezigen waren het unaniem eens dat deze middag een leuke en praktische manier was om kennis te maken met een ERP-systeem. De betrokken verenigingen willen dan ook Robbert Rutten en Brightcape hartelijk danken voor de intrigerende middag!