De Vereniging van Registercontrollers

Mijn naam is Eefje Simpelaar en ik ben werkzaam als beleidscoördinator Marktontwikkeling bij de Vereniging van Registercontrollers (VRC). Als eerste wil ik iets over de VRC en de Registercontroller oftewel RC vertellen. Wie we zijn, wat we doen, waar onze leden werken en welke stappen je moet zetten om RC te worden

Wat is de Vereniging van Registercontrollers

De Vereniging van Registercontrollers (VRC) verenigt sinds 1988 afgestudeerden van de diverse post-masteropleidingen tot Registercontroller (RC). Inmiddels zijn ruim 4.500 RC’s bij de VRC aangesloten. Onze leden hebben uitdagende banen in de top van het financieel management, zowel binnen profit en non-profitorganisaties en in binnen- en buitenland.

Wat doet een Registercontroller (RC)

Vaak wordt gedacht dat de Registeraccountant hetzelfde doet als de Registercontroller. Dit is niet het geval. De Registeraccountant kijkt van buiten en achteraf naar de cijfers. De Registercontroller is er om toekomstgericht en van binnenuit besluiten over beleid te ondersteunen en te evalueren. De Registercontroller is, anders dan de Registeraccountant, direct bij de strategievorming en de bedrijfsvoering van de organisatie betrokken. De opleidingen voor deze twee functies verschillen daarom ook. In de opleiding tot Registercontroller ligt de nadruk op Management Accounting & Control en bij de opleiding tot Registeraccountant is Auditing een kernvak.

De RC is dus de financiële spil in een organisatie. Een functie die veel verder gaat dan volledige en juiste informatievoorziening. In de rol van adviseur, van manager en soms ook van het bedrijfseconomisch geweten wordt de RC steeds meer de business partner voor het management. Centraal in de functie van de moderne controller staat de verbinding tussen de cijfers aan de ene kant en het beleid, de verantwoording en de uitvoering ervan aan de andere kant. Oftewel de RC is een financieel economisch expert die directie en management ondersteunt bij het besturen en beheersen van de organisatie.

Maar het werkgebied van de RC beperkt zich niet alleen tot de financiële aspecten. Een RC houdt zich bijvoorbeeld ook bezig met het meten en evalueren van prestaties. En dus ook in de doorvertaling van de strategie in managementinformatie. Dat maakt de Registercontroller tot een echte generalist en de spil van financiën en administratie in een organisatie. Kortom de RC is een sparringpartner voor het management, die beschikt over een stevige dosis vakkennis, een kritische blik en bovenal een proactieve instelling.

Maar hoe word je RC?

Als je Registercontroller wilt worden moet je de postmaster RC-opleiding (EMFC) volgen. Met dit diploma op zak kun je lid worden van de VRC, waarna je jezelf Registercontroller (RC) mag noemen. Om toegelaten te worden tot deze opleiding heb je twee jaar werkervaring nodig en moet je beschikken over een doctoraal of Master of Science diploma bedrijfseconomie of bedrijfskunde. Voor andere vooropleidingen gelden aanvullende eisen. In de opleiding worden theorie en praktijk met elkaar verbonden door middel van business cases, presentaties en workshops. Ook wordt veel aandacht besteed aan persoonlijke ontwikkeling en leiderschapskwaliteiten. Niet voor niets kiezen steeds meer financiële professionals voor de opleiding tot Registercontroller (RC). Dat merken we aan de gestage groei van ons ledenaantal.

Wat doe ik bij de VRC?

Als beleidscoördinator marktontwikkeling ben ik verantwoordelijk voor het promoten van de VRC en de RC-opleiding bij onder andere studenten. Daarnaast werk ik nauw samen met een aantal vrijwilligers, allen lid van de VRC, die samen met mij de commissie marktontwikkeling vormen. Wat we doen? De toegevoegde waarde van het merk RC promoten, onder werkgevers, finance professionals en studenten.

Wil je meer weten? Ga dan naar onze website vrc.nl of kijk naar het volgende filmpje. Helen deed de RC-opleiding en won zelfs de scriptieprijs! Bekijk hier haar ervaring