PM App: een functioneel medium?

We gaan 13 maanden terug in de tijd als het oktober 2017 is en er voor de tweede maal een verenigingsapp verschijnt. Nadat er in 2013 reeds een ‘Pro Memorie applicatie’ werd gelanceerd, en deze na ruim twee jaar van het podium verdween vanwege onvoldoende toegevoegde waarde, besloot het PM bestuur afgelopen najaar tot een nieuw experiment: de PM App. De toename van het telefoongebruik onder studenten en de directe verbinding van de app met alle elementen op de website zou deze app wél tot een succes moeten maken. Nu, ruim een jaar later, zouden de kinderziektes uit de app moeten zijn verdwenen en is het tijd om de eerste conclusies te trekken. Op welke manier vormt de PM App een toevoeging voor leden, en wat zijn eigenlijk de (potentiële) mogelijkheden van deze app? De Redactie ging het na en sprak met het bestuur!

Wat kun je ermee?

Allereerst is het van belang om besef te hebben van al hetgeen de app te bieden heeft. Zo kent de app allereerst verschillende omgevingen voor verschillende typen gebruikers. Dit betekent dat een lid andere mogelijkheden heeft in de app dan een actief lid en een alumni lid en vice versa. Op die manier zijn er vier omgevingen te onderscheiden. Zoals reeds in de introductie beschreven is de PM App direct verbonden met de PM website waardoor de app nagenoeg alle informatie van deze website bevat. De informatie is echter ingericht op een functionele en gebruiksvriendelijke manier en afgestemd op de smartphone.

Zo kun je algemene informatie vinden over PM, de activiteitenkalender raadplegen en, na inloggen, de commissies bekijken. Daarnaast kan met één druk op de knop het digitale PM Magazine worden geopend, waarin elke donderdag een artikel wordt geüpload, en kunnen de carrièremogelijkheden (stages, vacatures en scriptiestages) en foto’s worden bekeken. Leden hebben, naast de zojuist genoemde functies, bovendien de mogelijkheid om de alleen voor leden beschikbare foto’s (borrels, actieve ledenweekend en andere informele activiteiten) te bekijken en actieve leden kunnen zelfs gebruik maken van de ingebouwde chatfunctie. Alumnileden hebben in grote mate dezelfde mogelijkheden als actieve leden.

Één van de, zo niet dé belangrijkste mogelijkheid is de eenvoudige manier van inschrijven voor een evenement. Door naar de activiteitenkalender te gaan kan met slechts één druk op de knop worden ingeschreven voor een evenement, mits er geen aanvullende informatie benodigd is. Handig!

Gebruikersaantallen

Een app vol mogelijkheden en een ideale manier om via de smartphone op de hoogte te blijven van PM, zo lijkt het. Maar in welke mate wordt er ook daadwerkelijk van gebruikgemaakt? Zoals op onderstaande afbeelding te zien is, zijn er sinds de lancering vorig jaar oktober exact honderd unieke gebruikers die de app hebben gedownload, gezamenlijk op meer dan 200 apparaten. Dit betekent dat meer dan één op de vier leden beschikt over de PM App. Ook is te zien dat de app in drie stores verkrijgbaar is (iTunes, Google Play en Windows Phone) en dat de app door die honderd gebruikers in het afgelopen jaar meer dan tienduizend keer bezocht is.

Toekomstige mogelijkheden

Zit er groei in een app, die momenteel al zo goed als alle mogelijkheden van de website bevat en dus nagenoeg alle informatie? Jazeker! Zo kan er op dit moment via de app alleen worden ingeschreven voor activiteiten waarvoor slechts gegevens van een lid nodig zijn die bij het lidmaatschap zijn opgegeven. Voor congressen, symposia en inhousedagen is meer informatie benodigd (denk aan dieetwensen en het hebben van een week/weekend ov), die door middel van een formulier kan worden ingevuld. In de toekomst zullen deze formulieren ook gemakkelijk via de app in te vullen zijn. Daarnaast kunnen programmaboekjes die gebruikt worden voor de zojuist genoemde evenementen, via de app worden weergegeven: een duurzame oplossing!

Heb jij de PM App nog niet?

iTunes App Store (Apple);

Google Play Store (Android);