Een geslaagd MAK Symposium

Op 11 december vond het jaarlijkse PM-activiteit plaats in het Hitachi Capital Mobility Stadion, namelijk het MAK Symposium. Een dag vol (interactieve) lezingen, speeddates en workshops, waarbij alles in het teken stond van ‘Controlling the Pressure’. Het evenement was een uitgelezen kans om bedrijven in de MKB-sector beter te leren kennen: hoe is het bijvoorbeeld om hier te werken, wat zijn de doorgroeimogelijkheden en hoe ontwikkelt deze sector zich?

Vanaf half tien druppelden de eerste deelnemers en deelnemende bedrijven binnen. Precies volgens de strakke planning opende de voorzitter van het MAK Symposium, Bram Evers, het evenement. De dagvoorzitter, niemand minder dan Robert Daverschot, kreeg na het welkomstpraatje het woord. Robert lichtte het thema van de dag ‘Controlling the Pressure’ nog even toe. Iedere (startende) accountant heeft immers wel te maken met druk. Al gauw werd de eerste spreker aangekondigd. Margreeth Kloppenburg, bestuurslid, publicist, onderzoeker én docent, vertelde alles over de druk binnen de Accountancy en over beroepseer. Daarbij vertelde ze het publiek over het accountants integer willen zijn, maar toch ook hun eigen belang veilig willen stellen. Ook nam ze ons mee in de aanloop naar het meest recente publicatie: Artikel 5, de beroepseer van de accountant. Volgens Margreeth is het belangrijk dat studenten meer weten over beroepsgeschiedenis, -ethiek en -eer en is probeert dit ook in het curriculum te krijgen.

Na deze interessante lezing werden de deelnemers naar de speeddates begeleid. In drie rondes van 10 minuten werden de vertegenwoordigers van diverse accountantskantoren het hemd van het lijf gevraagd. De organisatie hield hierbij de tijd strak in de gaten om het programma zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.

Rond de middag was het tijd voor een goed geregelde lunch. Onder het genot van vers belegde broodjes en verse sapjes was er tijd om bij te praten met mede-deelnemers of om diverse bedrijven beter te leren kennen. Hierna werden de eerste workshops gegeven. Iedere bedrijf had zijn eigen draai gegeven aan de workshop.

Er waren twee rondes van workshops, en tussendoor werd er ook nog een lezing gegeven door Remco van den Akker. Remco is adviseur en verbinder voor het MKB en geeft daarnaast ook nog eens les. In de praktijk ziet hij veel druk onder de (jonge) accountants. In zijn lezing vertelde hij dus alles over dit fenomeen en wat je er zelf aan kan doen.

Het laatste activiteit van de dag was een interactieve lezing, gegeven door Gert Jan Groen van Act Inc. Onder de deelnemers werd even getest in welke mate zij ‘digitaal vervuild’ zijn. Sommige deelnemers schrokken ervan en is het een heuse eye-opener.

Ter afsluiting van de dag gaven Robert Daverschot, Bram Evers en Wibo Ypma een dankwoord. Daarna was er tijdens de borrel nog tijd om de dag na te spreken. Al met al was het een erg interessante, leerzame en leuke dag.

Organisatie, bedankt voor het neerzetten van dit leuke en leerzame evenement!