Maak kennis met de MAK Symposium commissie!

Ook dit jaar zal er op 3 december weer het MAK Symposium plaatsvinden. Bij dit symposium zullen MKB-kantoren alles vertellen over het accountancyberoep, de ontwikkelingen in de markt en de carrièremogelijkheden voor toekomstige accountants. Je krijgt hier dus de kans om kennis te maken met verschillende kantoren. Dit kan op meerdere manieren: workshops, lezingen, speeddaten, lunchen en een borrel.

Maar eerst even: wie zitten er in de MAK Symposium commissie en wat zijn hun functies?
Als eerst aan het woord was Christopher Jans (penningmeester). Hoewel hij graag nog droomt om terug te gaan naar zijn achttiende levensjaar en voelt het alsof hij de wereld aankan, is Christopher toch al 23 jaren oud.  Als echte levensgenieter vindt hij een pilsje op zijn tijd erg lekker waarbij hij andere mensen kan voorzien van zijn (goede) grappen. Momenteel zit hij in zijn derde jaar van zijn Bachelor Bedrijfskunde en probeert hij in zijn vrije tijd 1000 kilometer per maand te fietsen.

Gerben Burema (dagorganisatie), beter bekend als Valentijn, zit in zijn tweede jaar als actief lid bij studievereniging PM. Momenteel is hij 23 jaar. Zijn debuut maakte hij in de Controlling Commissie, maar nu verbreedt hij zijn horizon bij de MAK Symposium Commissie. Naast dat hij zijn Master afrondt, houdt Valentijn zich bezig met pilsjes nuttigen en sporten.

Daarna was Gijs Baving (secretaris) aan het woord. Met zijn passie voor lekker tafelen, kent de eenentwintigjarige jongen ook vele andere hobby’s. Zo voetbalt hij graag en in de zomer is hij vaak ergens te vinden op zijn fiets. Naast dat Gijs bezig is met zijn Bachelor, houdt hij ook van een biertje op zijn tijd. Of dit met of zonder vrienden is, maakt voor hem niet uit.

Renske Boerma (bedrijfscontacten) is met haar 21 jaar de kookgoeroe van de commissie. Ze zit in het vierde jaar van haar Bachelor en bestempelt zichzelf als de minst sportieve van de commissie. Ze zit nu voor het derde actieve jaar bij PM, waarbij ze eerder al de Redactie en de Inhouse heeft gedaan.

Ten slotte is de voorzitter, Kristel Hormann, aan het woord. Kristel is 23 jaar oud en volgt momenteel een master. Naast biertjes drinken en sporten heeft ze haar leven dit jaar verrijkt met een actief lidmaatschap bij PM. Daarnaast is Kristel een echte spelletjesfanaat, waarbij haar voorkeur uitgaat naar Catan.

Waarom hebben jullie voor deze commissie gekozen?
Christopher begint deze vraag met een antwoord die voor vrijwel alle commissieleden op gaat: het organiseren van het MAK Symposium was een activiteit die erg leuk leek. Vooral omdat het, in tegenstelling tot de bachelor, gericht is op kleinere kantoren. Renske en Kristel geven nog een toevoeging hieraan. Het voordeel van de MAK Symposium commissie is dat je op tijd klaar bent met de commissie. Dit is fijn wanneer je later in het jaar nog andere vakken erbij wil volgen of ergens anders gaat studeren.

Wat zouden jullie het liefst met de commissie nog een keer samen willen doen?
Fietsen en wielrennen. Dat blijkt al sinds de eerste bijeenkomst een ding te zijn. Renske mag dan wel op de elektrische fiets fietsen of met het openbaar vervoer komen, zolang ze haar commissieleden onderweg maar van snacks voorziet. En de locatie: de VAM-berg, deze berg is namelijk 3000 cm hoog. En om deze droom werkelijkheid te laten maken, zetten de commissieleden zich 100% in voor de commissiebattle, in de hoop het groepsuitje te winnen.

Wat vinden jullie elkaars slechtste eigenschappen?
Van Christopher:
Naast zijn middelmatige grappen, is hij dwangmatig in het verbeteren van anderen, vooral in groepsappen. Volgens zijn commissie laat hij geen enkele gelegenheid aan zich voorbij gaan om iemand taalkundig onderuit te halen.
Van Gerben: Gerben kan gekwalificeerd worden als vergeetachtig. Zo vergeet hij ook vaak op zijn telefoon te kijken. Een andere slechte eigenschap die hiermee gepaard gaat, is het te laat reageren op berichten.
Van Gijs: Gijs studeert in Stad, maar daar woont hij niet. Dat is vooral erg onpraktisch als de commissieavonden laat worden. Ook staat hij bekend als een aardige snurker.
Van Renske: Dat Renske niet van wielrennen houdt, is zeker in deze commissie een gemis. Haar bloedfanatieke commissiegenoten hebben dat haar dan ook duidelijk gemaakt. Renske is daarnaast ook altijd op tijd (of te vroeg), wat de rest van de commissie, die meestal wat later zijn, een slecht gevoel geeft.
Van Kristel:  Kristel is sinds een aantal maanden vegetarisch gaan eten, met als resultaat dat er op de commissieavond geen enkel stukje vlees te vinden is. Dat wordt niet helemaal gewaardeerd, vooral niet als ze ook nog weer eens een keer te laat komt.

Hoe gaat het met de voorbereidingen? Is alles al afgerond? Moet er nog veel gebeuren?
Het gaat best goed. Er moeten nog wel een aantal dingen gebeuren, maar dat moet voor 3 december wel allemaal goed komen. Alles is eigenlijk wel voor elkaar.

Waarom moet iedereen naar het MAK-Symposium?
Ten eerste is het een leuke activiteit. Het is de enige mogelijkheid bij PM om in contact te komen met middelgrote accountancy bedrijven. Daarnaast zijn er ook veel leuke prijzen te winnen, zoals een muziek box, een lunch-cadeaukaart en een bierpakket.

Omschrijf elkaar in een aantal woorden.
Christopher:
Een irritante taalverbeteraar, maar wel een aardige gast. Daarnaast een strever naar goede cijfers.
Gerben: Een harde sporter, communicatief niet vaardig, maar wel aardig.
Gijs: Kan lekker escaleren en is een goede eter en taxichauffeur.
Renske: Is altijd op tijd en een lieve schat. Daarnaast is ze topper in het opmaken van bedden.
Kristel: De mama van de groep en ook enorm sportief.