Geslaagd MAK Symposium!

Op dinsdag 3 december stond het jaarlijkse MAK Symposium weer voor de deur. De MAK Symposium commissie heeft ook dit jaar weer goed hun best gedaan om verschillende MKB kantoren bij elkaar te laten komen om voor de PM leden een goed verzorgde dag neer te zetten. Dit jaar vond het MAK Symposium plaats in het Best Western Plus hotel in Groningen waar vertegenwoordigers van de volgende kantoren ook aanwezig waren: Er waren vertegenwoordigers van de volgende kantoren aanwezig: Accon avm, Bentacera, De Jong & Laan, MTH, Afier, HLB Nederland, HZG, Kroesewevers, Alfa en SRA. Gedurende de dag vonden er lezingen, workshops en speeddates plaats die allen te maken hadden met het thema ‘’Duurzaamheid in het mkb’.

Tijdens de inloop van het evenement, van 14:00 tot 14:30, konden de aanwezigen onder het genot van een kopje koffie of thee bijpraten met de andere leden. Daarna verplaatsten wij ons allemaal richting het auditorium waar de voorzitter van de MAK Symposium commissie, Kristel Hormann, de dag opende met een welkomstpraatje. Vervolgens vond er een lezing plaats van Remco van den Akker. Remco is werkzaam als accountant administratieconsulent en wist ons veel informatie te vertellen over zijn kijk op maatschappelijk verantwoord ondernemen in combinatie met het accountancy vak. Hij ging hier onder andere in op de 17 doelen van de VN en hoe accountants hieraan kunnen bijdragen. De vraag die centraal stond gedurende de lezing was ‘’Kunnen accountants de wereld redden?”. Deze lezing werd verzorgd door de NBA.

Na de lezing werden wij allemaal door de MAK Symposium commissie begeleid naar de ruimtes waar de eerste workshopronde plaats ging vinden. Na een korte pauze en een kopje koffie of thee met een plakje cake was het tijd voor de speeddate-rondes. Hierbij kregen we de kans om kort kennis te maken met de verschillende kantoren en hen vragen te stellen. De planning was goed in elkaar gezet zodat uitloop voorkomen werd. Na het uurtje speeddaten was het tijd voor de interactieve sessie. De PM’ers werden gemotiveerd om argumenten tegen MVO te verzinnen, maar deze tevens te weerleggen. Ook konden vragen worden gesteld aan de kantoren die je normaal gesproken niet snel aan hen zou vragen. Het spel element in deze ronde zorgde voor veel gezelligheid maar vereiste ook een kritische houding. Na de overwinning van team licht-roze, was het tijd voor het diner.

Een goed georganiseerd buffet deelde de avond in drie delen: voorgerecht, hoofdgerecht en een toetje. Bij elke ronde kregen we de kans om bij een ander kantoor aan te schuiven. Onder het genot van een wijntje, biertje of wat fris konden we elkaar en de kantoren beter leren kennen. Rond half 10 werd de prijzen verloot, waaronder een lunchbon, een muziekbox en een speciaalbier-pakket.

De avond sloten we af met een dankwoord aan de MAK Symposium commissie en voor de liefhebbers was er nog een borrel in de tapperij.

Wij willen de MAK Symposium commissie hartelijk bedanken voor het organiseren van deze geslaagde dag!